Hluk môže mať významný vplyv na spôsob, akým medzi sebou komunikujeme. Či už je to v kancelárii, na pracovisku alebo doma, hluk nám môže brániť v efektívnom šírení nášho posolstva ľuďom okolo nás. Zistite, ako hluk ovplyvňuje komunikáciu, spoznajte rôzne typy hluku, ktoré ovplyvňujú komunikáciu, a dozviete sa, ako znížiť hluk na zlepšenie komunikácie.
Čo je to komunikačný šum?
Komunikačný šum možno definovať ako akúkoľvek bariéru brániacu efektívnemu komunikačnému procesu. Keď určitá forma hluku narúša komunikačný proces od odosielateľa k príjemcovi, považuje sa to za komunikačný šum.
Hluk môže rozptyľovať príjemcu a zapríčiniť, že nebude správne počuť správu odosielateľa, alebo by to mohlo odviesť pozornosť odosielateľa, čo by mu sťažilo efektívnu komunikáciu. V každom prípade sa hluk stáva prekážkou pri komunikácii. Komunikačný šum možno nájsť takmer vo všetkých prostrediach a kontextoch vrátane osobných stretnutí, skupín a organizačných prostredí. Štúdie ukázali, že konkrétne v organizačných podmienkach prišli podniky o miliardy dolárov práve kvôli komunikačnému šumu.
Typy hluku, ktoré môžu ovplyvniť komunikáciu
Hluk ovplyvňujúci komunikáciu môže byť spôsobený rôznymi zdrojmi. To, akou prekážkou je hluk v komunikácii, závisí od konkrétneho typu hluku. Tu sú niektoré z rôznych typov hluku, ktoré môžu ovplyvniť efektívnu komunikáciu.
Fyzický hluk
Akékoľvek rušenie pochádzajúce z externého zdroja sa považuje za formu fyzického hluku. Inými slovami, môže to byť čokoľvek, čo spôsobuje hluk v komunikácii. Medzi príklady fyzického hluku patrí okrem iného statický zvuk pri hovore, hluk lietadla prelietavajúceho nad budovou a rozhovor ľudí počas stretnutia alebo prezentácie. Fyzický hluk môže byť aj nezvukový. Napríklad, ak niekto urobí gesto a vyruší vás, môže to spôsobiť, že správu nedostanete. Ide o vizuálny šum, inú formu fyzického hluku.
Fyziologický hluk
Fyziologický hluk nastáva, keď vám nejaký pocit vo vašom tele bráni počúvať správu. Možno nebudete schopní počúvať, pretože sa cítite vyčerpaní alebo ste hladní. To vám bráni sústrediť sa a prijímať informácie. Fyziologický hluk je akýkoľvek fyziologický problém alebo zdravotný stav, ktorý vám bráni venovať pozornosť správe, ktorú vám oznamujú.
Kultúrny hluk
Ľudia môžu patriť do mnohých rôznych kultúr alebo kultúrnych skupín. Tieto skupiny sa delia podľa národnosti, regiónu, sociálneho postavenia, pohlavia, veku a kariéry. Pretože každý jednotlivec je členom jedinečných kultúrnych skupín, líšia sa aj jeho hodnoty, presvedčenia, postoje a očakávania. To môže často viesť ku kultúrnemu šumu, pretože komunikátor ju nemusí oznámiť tým najlepším spôsobom, teda tak, aby jej príjemca kvôli kultúrnym rozdielom porozumel.
Psychologický hluk
Psychologický hluk zahŕňa rozptýlenie vo vlastnej mysli poslucháča. Poznáte hlas vo svojej hlave? Môže to byť rozhovor s osobou, s ktorou hovoríte. Môžete tiež premýšľať o iných veciach – napríklad o tom, čo si dáte na večeru alebo o tom, ako budete riešiť nepríjemnú situáciu v práci – ktoré vám bránia pozorne počúvať.
Psychologický hluk môže prameniť aj z rozdielov medzi osobnými názormi, postojmi, predpokladmi a predsudkami jednotlivcov. Pretože ľudia vidia a chápu svet rôznymi spôsobmi, môžu nesprávne interpretovať použitý jazyk, obsah, vnímané presvedčenia alebo postoje komunikátora počas komunikácie. V dôsledku toho príjemca nemusí porozumieť správe tak, ako bola zamýšľaná.
Sémantický šum
Sémantický šum sa týka nesprávnej komunikácie v dôsledku nesprávneho výberu slov alebo použitého jazyka. Keď jazyk komunikátora nie je dostatočne jasný alebo jednoduchý na pochopenie, môže to narušiť schopnosť publika efektívne prijať zamýšľanú správu. Príkladom sémantického šumu je niekto, kto používa odborné výrazy na vysokej úrovni, pričom publikum je na úrovni začiatočníka. Medzi ďalšie príklady patria gramatické chyby, nelogické vetné štruktúry a abstraktné pojmy bez vysvetlenia. Ktorýkoľvek z týchto sémantických problémov môže spôsobiť, že poslucháč stratí pozornosť a komunikovanú správu prehliadne.
Technický hluk
Technický hluk je čokoľvek technické, čo bráni publiku jasne počuť, prijímať a porozumieť správe. Môže to zahŕňať akékoľvek technické problémy, ako je pomalé pripojenie, výpadok serverov alebo problémy s technickým vybavením, ako sú webové kamery alebo mikrofóny.
Organizačný hluk
Organizačný hluk nastáva, keď má obchodná organizácia štruktúru, ktorá bráni určitým komunikačným kanálom. V niektorých organizáciách sú tieto komunikačné kanály štruktúrované tak, aby zabezpečili, že členovia tímu presne vedia, s ktorými členmi by mali komunikovať. Ak to však nie je jasne načrtnuté a vy nepoznáte alebo ignorujete správne komunikačné kanály vo vašej organizácii, správa sa môže stratiť. A práve vtedy nastáva organizačný hluk.
Ako prekonať komunikačné bariéry
Kvôli svojej schopnosti narušiť alebo zakryť správu býva hluk jednou z najbežnejších komunikačných bariér. Aby ste prekonali protihlukové bariéry, musíte presne určiť, čo je ich zdrojom. Často to môže byť tá najťažšia úloha, pretože nie je vždy jasné, odkiaľ presne hluk prichádza. Plán na jeho prekonanie si môžete urobiť až po určení zdroja. Spolu so zdrojom hluku identifikujte aj typ hluku, aby ste mohli určiť najlepší spôsob, ako ho prekonať.
Napríklad, ak ide o fyzický hluk, snažte sa odstrániť čo najviac fyzických rušivých vplyvov. Môže to znamenať odstránenie telefónov z rokovacích miestností alebo zatvorenie všetkých dverí a okien. Ak je hluk technický, vopred zaistite, aby všetky technické zariadenia fungovali správne a mali vytvorené zálohy.
Najlepším spôsobom, ako prekonať komunikačné bariéry a zabezpečiť, aby boli správy prijímané a zrozumiteľné, je plánovať dopredu. Pred komunikáciou odstráňte čo najviac objektov, ktoré by mohli spôsobiť hluk, a pripravte sa na akékoľvek ďalšie faktory, ktoré by sa mohli objaviť alebo narušiť správu počas komunikácie.
Vplyvy komunikačného hluku
Je jasné, že komunikačný šum môže mať hlboký vplyv na schopnosť niekoho počuť a porozumieť jeho správam. Môže to sťažiť sústredenie a spôsobiť, že ľudia vynechajú niektoré dôležité informácie alebo pokyny. Komunikačný hluk môže tiež viesť k ešte výraznejším sociálnym dôsledkom pre jednotlivcov, ktorí bojujú so stratou sluchu.
Neschopnosť jasne počuť, čo sa komunikuje, môže ohroziť ich bezpečnosť. Hluk môže okrem toho viesť k zdravotným problémom, znižovať produktivitu zamestnancov, ohrozovať súkromie a dôvernosť, brániť deťom v efektívnom učení a starším dospelým bráni zúčastňovať sa na spoločenskom prostredí.
Zistite viac o našich riešeniach zvukovej izolácie
V našej spoločnosti ponúkame celý rad rôznych zvukovo izolačných a zvuk pohlcujúcich materiálov, ako sú napríklad akustické panely, ktoré pomáhajú znižovať fyzický hluk pri komunikácii. Či už ide o vašu kanceláriu, alebo váš domov, máme dokonalé riešenie, ktoré vám pomôže zabezpečiť efektívnu komunikáciu. Pozrite si náš výber a kontaktujte nás ešte dnes!