23. 12. 2021 - Všetko

Základné princípy akustického dizajnu z ISO 22955

„ISO 22955: Akustická kvalita otvorených kancelárskych priestorov“ bola vydaná začiatkom tohto roka. Špecifikuje jasné pokyny pre to, čo tvorí akustickú kvalitu v otvorených kancelárskych priestoroch. Úloha navrhovania otvorených kancelárií s uspokojivými akustickými podmienkami môže byť pomerne zložitá. ISO 22955 znižuje túto zložitosť niekoľkými spôsobmi. Jedným z nich je jasná definícia najdôležitejších princípov akustického dizajnu miestnosti. Z tohto dôvodu má ISO 22955 veľký potenciál pre akustikov a zvukových nadšencov, ktorí majú konečne normu, na ktorú sa môžu odvolávať pri predpisovaní zásahov do akustického dizajnu pre otvorené kancelárie. Aké sú teda základné princípy akustického dizajnu z ISO 22955?

V tomto príspevku vám prinášame zoznam zjednodušených poznámok popisujúcich základné princípy akustického dizajnu z ISO 22955. Tie obsahujú:

  • Všeobecné princípy
  • Izolácia stropu
  • Izolácia stien
  • Izolácia podlahy
  • Akustické obrazy
  • Geometria miestnosti
  • Systémy maskovania zvuku

Všeobecné princípy:

Akustický dizajn miestností v zásade zahŕňa pokrytie povrchov miestností materiálmi absorbujúcimi zvuk kvôli zamedzeniu odrazov zvuku. Čím viac zvuk pohltí daný materiál (t. j. vyšší koeficient zvukovej pohltivosti) a čím väčší je jeho povrch, tým lepšie. Uprednostňovať by sa mali povrchy priamo vystavené zdrojom zvuku v miestnosti.

Izolácia stropu

Strop je najdôležitejším povrchom miestnosti a mal by čo najviac pohlcovať zvuk. Uprednostňuje sa strop pohlcujúci zvuk od steny po stenu.

Izolácia stien

V typickej otvorenej kancelárii je plocha steny pomerne malá v porovnaní s plochou stropu. Nástenné absorbéry sú však stále dobrým spôsobom, ako skrátiť dobu dozvuku, ak je otvorená kancelária zariadená minimalisticky. Taktiež minimalizujú ozveny a odrazy zvuku pracovných miest umiestnených blízko stien, najmä v rohoch otvorených kancelárií. Nástenné absorbéry by mali byť inštalované vo výške uší užívateľov miestnosti.

Izolácia podlahy

Vo všeobecnosti nie je vplyv akustickej úpravy na povrchy podláh v otvorených kanceláriách významný, pokiaľ nie sú nainštalované vysoko špecializované riešenia, ako sú podlahy s perforovanými dutinami. Mäkká podlaha prispieva len k veľmi miernej absorpcii vo vyšších frekvenčných rozsahoch. Hlavným priestorovým akustickým prínosom kobercov je minimalizácia kročajového hluku zo schodov a nábytku.

Pri navrhovaní kancelárskych budov s prístupovou podlahou by sa mala venovať osobitná pozornosť uľahčeniu konštrukčných zvukovo izolačných vlastností konštrukcie.

Akustické obrazy

Akustické obrazy zvyšujú súkromie rozhovorov prostredníctvom otvorenej kancelárie. Robia to tak, že minimalizujú šírenie zvuku na diaľku. Účinok akustických clon závisí od kvality akustického prostredia: čím menej je prítomných povrchov odrážajúcich zvuk, tým vyššie súkromie pri rozhovoroch poskytujú akustické clony.

Výška akustických obrazov by mala byť dostatočná na to, aby blokovala priamu cestu rozhovoru z jedného pracovného miesta na druhé. Treba tiež poznamenať, že akustické zásteny siahajúce nad aj pod povrch stola poskytujú vyšší stupeň súkromia pri rozhovore.

Pohltivosť aj tlmenie zvuku určujú účinnosť akustických zásten.

Nábytok

Nábytok spravidla nepostačuje na uspokojenie akustických potrieb otvorených kancelárskych priestorov. Namiesto toho by sa pri akustickej úprave mala uprednostniť úprava povrchov miestností materiálmi absorbujúcimi zvuk.

Geometria miestnosti

Otvorené kancelárie sa vo všeobecnosti vyznačujú relatívne nízkou výškou stropu vzhľadom na ich podlahovú plochu. Tento rozmerový vzťah v spojení s akustickým podhľadom slúži na minimalizáciu šírenia zvuku, a preto by mal byť v ideálnom prípade dodržaný pri navrhovaní otvorených kancelárskych priestorov.

Treba sa vyhnúť obzvlášť dlhým a úzkym tvarom miestností, pretože zosilňujú šírenie zvuku cez otvorené kancelárie.

Systémy maskovania zvuku (nie sú normatívne)

Použitie systémov maskovania zvuku (t. j. zvyšovanie hladín hluku na pozadí s elektronicky zosilnenými zdrojmi zvuku) je celkom kontroverzné. Existujú dôkazy pre aj proti účinnosti systémov maskovania zvuku.

Laboratórne aj terénne štúdie naznačujú, že hladiny hluku nad 45 dB(A) sú už príliš vysoké. Nad touto úrovňou môžu systémy maskovania zvuku spustiť aj Lombardov efekt.

Zdá sa, že prirodzené zvuky sú vhodnejšie ako digitálne generovaný šum (biely, ružový atď.).