22. 01. 2021 - Akustika a ozvena

Ako hluk a zlá akustika v školách vplýva na učenie?

Hluk a zlá akustika v školách je pomerne častým problémom a súvisí s dizajnom tried a materiálmi, ktoré boli použité pri výstavbe. V snahe vytvoriť ideálne prostredie pre učenie sa na školách uskutočnilo veľa výskumov týkajúcich sa vplyvu akustiky a hluku na schopnosť žiaka učiť sa a negatívnych dopadov, ktoré môžu vzniknúť v ich dôsledku. Ako zlá akustika a hluk v školách vplýva na učenie?

Žiakom sa v hluku číta horšie

Žiaci, ktorí sú počas školského roka vystavený rôznym úrovniam hluku, dosahujú aj rôzne schopnosti v čítaní. V štúdii jednej školy v New Yorku spoločnosť Bonzaft & McCarthy dokázali, že žiaci, ktorí sa učili v triede bližšie ku koľajniciam, dosahujú v čítaní slabšie výsledky ako žiaci z opačne situovanej triedy, kam hluk z trate nedoliehal.

Spoločnosť Green & Shore podobne vykonala porovnanie dvoch škôl, z ktorých jedna sa nachádzala blízko významného letiska v New Yorku a druhá bola na pokojnejšom mieste. Výsledok bol podobný. Hluk teda naozaj vplýva na schopnosť žiakov naučiť sa čítať.

Problémy s osvojením jazyka

Lorraine Maxwell vykonal štúdiu na dvoch školách. Jedna bola umiestnená blízko letiska a druhá v tichšej štvrti New Yorku. Obe školy mali žiakov zo zahraničia, ktorí sa učili anglicky. Škola pri letisku bola vystavená hluku o 90 decibelov z pristávajúcich lietadiel každých 6,6 minút. Študenti tejto školy bojovali s vnímaním reči uprostred hluku. Rozumeli zhruba každé štvrté slovo, čo spôsobilo nižšiu schopnosť osvojiť si nový jazyk.

Žiaci majú tendenciu prestať sa sústrediť na reč v hluku. Odhlučnenie jazykových učební je veľmi dôležité, a to aj v prípade, ak vaša škola nie je priamo vystavená hluku z letiska.

Zhoršená pamäť

Stres vyvolaný hlukom môže znížiť dostupnosť dopamínu a narušiť tok informácií v mozgu. Scientific America uvádza, že stres vyvolaný šumom v pozadí môže znížiť vyššie fungovanie mozgu, čo vedie k zhoršeniu pamäte. Navyše, šum v pozadí pôsobí rušivo a žiaci sa oveľa viac sústredia na počúvanie, čo v konečnom dôsledku ďalej zvyšuje pokles schopnosti pamätať si prezentované učivo.

Ako ozvena, teda zlá akustika, ovplyvňuje vzdelávanie?

Akustika triedy má priamy vplyv na schopnosť detí sústrediť sa, porozumieť učivu a efektívne si zapamätať nové informácie. Ak je v triede príliš veľká ozvena, zvuk sa odráža od stien, stropu či podlahy a reč učiteľa sa stáva menej zrozumiteľnou. Deti sa musia viac sústrediť, aby pochopili hovorené slová, čo vedie k rýchlejšej únave a zníženej pozornosti.

V prostredí so zlou akustikou sa žiaci rýchlejšie unavia, sú podráždení a menej vnímajú obsah hodiny. Učitelia musia hovoriť hlasnejšie, čo zvyšuje celkovú hladinu hluku a vytvára začarovaný kruh rušivých zvukov. Dlhodobé pôsobenie takýchto podmienok môže viesť k stresu, zníženej motivácii učiť sa a slabším výsledkom v testoch.

Zlepšenie akustiky v školách je preto investíciou do kvalitnejšieho vzdelávania. Akustické panely, obklady alebo špeciálne podhľady dokážu účinne absorbovať zvuk, znížiť ozvenu a vytvoriť tichšie, sústredenejšie prostredie pre deti aj pedagógov.

Ako vyriešiť zlú akustiku a hluk v školách?

Aj školy, ktoré nie sú vystavené silnému hluku z vonkajšieho prostredia, môžu mať problémy so zlou akustikou priamo v učebniach. Tvrdé povrchy, ako sú omietky, sklo či linoleum, spôsobujú, že sa zvuk odráža od týchto povrchov a vzniká ozvena, ktorá znižuje zrozumiteľnosť reči učiteľa a sťažuje deťom sústredenie.

Riešením tohto problému je akustická úprava interiéru, teda použitie materiálov, ktoré zvuk pohlcujú – napríklad akustické panely, obklady alebo stropné podhľady. Tieto prvky dokážu znížiť hladinu ozveny v miestnosti a vytvoriť príjemnejšie prostredie na učenie.

Samostatnou témou je odhlučnenie medzi učebňami, ktoré zabraňuje prenášaniu hluku cez steny, stropy a dvere. Na tento typ problému sa používajú zvukovo izolačné riešenia, ktoré tlmia šírenie zvuku medzi miestnosťami, no neovplyvňujú akustiku vnútri triedy.

Svetová zdravotnícka organizácia odporúča školám kombinovať obidva prístupy, akustické úpravy interiéru aj odhlučnenie stavebných prvkov, aby vzniklo prostredie, ktoré podporuje koncentráciu, porozumenie a efektívne učenie.